Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Iskolánk ökoiskolai tevékenysége

2012.10.05

Igyekszünk biztosítani tanulóink számára a lehetőséget, hogy elsajátíthassák a pozitív érzelmi hozzáállást, elkötelezettséget, a környezet megvédéséhez szükséges értékrendszert, készséget és tudást.

Iskolánk környezete kiválóan alkalmas a környezeti nevelés megvalósítására, hiszen mindössze 50 m „gyaloglás” az ára annak, hogy a Macska-dombon tanulmányozhassuk a természetes élővilágot, vagy körbetekintve a Déli-Bakony dombokká szelídült vonulatait, a Kisalföldet és a síkjából kiemelkedő Somlót vehessük szemügyre.
A tantermen kívül tartott órákra egyéb lehetőségeket is kihasználunk. Településünkön működik a Szalai Miklós Gyógynövény Tankert, Bemutató- és Oktatóközpont, a bauxitbányászatot bemutató Bányászati Múzeum és Kőzettár. Jó a kapcsolatunk a faluban élő állattartókkal, így a különböző haszonállatokat és tartásukat tanulmányozhatjuk
Tanulóink nagy része a helyi (madárbarát) óvodából érkezik hozzánk. Mivel az ott dolgozók is hasonló értékrendet képviselnek, tanulóink környezeti nevelése 3-14 éves korig folyamatos.
Az iskola környezeti nevelési törekvései hosszú évekre nyúlnak vissza. Az iskola életéhez mindig hozzátartoztak a szobanövények, később akváriumot és terráriumot is létesítettünk. A nemzeti parkok ismeretén alapuló verseny tanulóink körében már 1997 –ben nagy sikert aratott.
A környéken egyedülálló életmódtábort 1996 óta szervezzük meg a Gyermekjóléti Szolgálattal együttműködve. Az egészséges táplálkozás, sport, természetjárás, kézműves foglalkozások köré szervezett programokat kirándulások egészítik ki tágabb környezetünk megismerése érdekében.
A 4-8. évfolyam számára 2002 óta májusban szervezünk egy hetes erdei iskolát. Az erdei iskolai helyszínek 4 évente ismétlődnek, így diákjaink általános iskolai tanulmányaik végére az ország minden tájára eljutnak. Az erdei iskolai programok között szerepel az adott tájegység életközösségeinek, hagyományainak, épített értékeinek megismerése, gyakran a hagyományostól eltérő módon. A gyerekek a látottak alapján erdei iskolai naplót vezetnek és vetélkedőn vesznek részt. Később a hagyományos tanórákon is örömmel elevenítik fel élményeiket.
Iskolánk nagy hangsúlyt fektet arra, hogy minden diák érdeklődésének és képességeinek megfelelően felzárkóztató foglalkozáson, gyógypedagógiai fejlesztésen vagy tehetséggondozó órákon vegyen részt. A tehetséges diákok hagyományosan szép eredménnyel szerepelnek (egyéb tantárgyi versenyek mellett) a természetismereti versenyeken, mint a Kaán Károly, Herman Ottó, Teleki Pál vagy Süni verseny.
2000 óta rendezzük meg a Szalai Miklós Emlékversenyt a környékbeli iskolák csapatai számára. Amíg a diákok tudásukat csillogtatják, az őket kísérő felnőttek előadásokon vehetnek részt, megtekinthetik településünk látnivalóit, teát kóstolhatnak vagy gyógynövénypalántákat vásárolhatnak.
Az iskola udvarán és környékén található növényeket a gyerekekkel együtt gondozzuk, őshonos fajokat telepítünk.
2001 óta etetjük téli időszakban a madarakat. A tanév elején elkészült a madáritató, madárfürdő is, majd az őszi madár-projekt ideje alatt fészekodúkat készítettek a gyerekek, amelyeket kihelyeztünk az iskola és a Szalai Miklós Gyógynövény Tankert, Bemutató- és Oktatóközpont területére.
Településünkön 2005 óta működik az Együtt a Jövőért Halimbán Egyesület (EJHA). Céljai között szerepel a helyi környezet- és természetvédelem segítése, a kulturális örökség és műemlékek védelme, a bányászati hagyományok ápolása, népszerűsítése, a halimbai gyógynövénykultúra újjáélesztése, támogatása, a szelíd turizmus támogatása és kapcsolatok létesítése az elszármazott halimbaiakkal.Közös céljaink miatt magától értetődő az együttműködés, különösen a szelektív hulladékgyűjtés területén.
Mivel a környezeti nevelés élethosszig tartó folyamat, mely nem korlátozódik csak az iskolára, a szülők és a település lakói számára is lehetőséget biztosítunk, hogy lássák a munkánkat és akár részt is vegyenek benne.